Tävlingsåret 2011

Jag tänkte visa hela mitt tävlingsår 2011, det har vart är ett bra år som jag lärt mig mycket av! Men 2012 kommer bli mer spännande och ett nytt kapitel öppnas för Peppi!



Kumla RK den 19 februari. Helgen före GHS.
I LC:n kändes hon pigg och glad men i LB:n vägrade vi ut oss. Ja på kombinationen.
12 mars 2011... Det var GALET kallt den dagen minns jag. Fick ha tights under ridbyxorna, haha. I LC:n blev det 0+0 men i LB:n kändes skit, ännu en gång.
Under våren hade vi problem oftast med kombinationerna eller 4-5-6 hindrerna. Hon stannade ALLTID på dom. Magic var inte dum, hon visste vart 4:an var, det kunde hon räkna ut själv. Men det satte sig i huvudet och genom våren så var det en jobbig period. Inte förens i maj nollade vi vår första LB för ÅRET.  Då hade det gått 5 månader.
Karlstads RK 27 mars.
Hade med min tränare och fick sån GRYM feeling i båda klasserna. Det kändes så bra och Magic hon lydde mig och verkade faktiskt tycka det var kul! Egentligen skulle jag startat LB men jag strök mig i den och hoppade LC+5 istället vilket jag gjorde alldedes rätt i. För jag fick en sån grym känsla att vi bara flög över hindrerna. Att vi kom 4:a i en stilhoppning och fick med hem 3 rosetter i 2 klasser var bara grädden på moset ;)
Sen bärde det av mot Säffle RK den 16-17 april. Valde att starta en klass om dagen.
På lördagen gick det verkligen skitdåligt. Hon var okoncentrerad, jag tänkte bara att rida "snyggt" eftersom det var en stilhoppning. Men det blev ingen bra blandning, för då stannade hon på 3:an i en LC.
Så på söndagen bestämde jag mig för att jag SKULLE över alla i LB:n. Ett litet skitstopp på 2:an men ändå, vilken känsla jag fick. Den går inte att beskriva med ord. Det var inte en ritt jag är stolt över, det är en ritt VI är stolta över.
Detta var första omgången i Div 1 denna våren som jag var med i Rudskogens RF. Men dom hade sagt att jag fick vara med och jag var helt inne på det på lördagskvällen, men då ringde min tränare och sa att nej Alexandra ska inte starta i laghoppningen. Det var riktigt lågt av dom så jag hejade inte ens på mitt eget lag på söndagen.
Det där är inte OKEJ. Dom tog in en annan istället. Men jag önskade bara att min tränare hade gett mig en chans men nej, såklart skulle dom vinna och med mig i laget kunde man väl inte vinna?
Oj detta blev som en lång novell , haha.

Sen bärde det av till Torsby den 8 maj. I LC:n gick vi nästan omkull i omhoppningen.
Men LB:n kommer jag aldrig glömma. Då insåg jag att vi också kunde vara med och fightas bland alla andra. Kom 2:a och var så nääääära att vinna så jag kunde nudda etta rosetten.
Men för mig var detta en vinst ändå. För ni var vi på topp igen!
Min tränare ville att jag skulle hoppa en banhoppningsträning på anläggningen som hållde storhäst SM 2009. Dom har så himla fina hinder! Fick hoppa på en jättebana.
I LB:n så ville jag bara komma runt och det gjorde vi. I LA:n var hindren maxade men trots lite fel i trekombinationen och några stopp + en avramling var FAKTISKT nöjd och över förväntan.
Christinehamns RK den 22 maj.
I LC:n gick det superbra tyckte jag. Hon var pigg och fin och vi kom 4:a trots ett nedslag :D
Men I LB:n har jag aldrig varit så arg på mig själv. Glömde vägen till sista hindret. Åh jag förlåter mig aldrig för det! Never never. Magic var superfin på alla hinder men såklart så klantar jag till det..:@
¨
Andra omgången av Div1 som jag faktiskt fick vara med i.
I den uppvärmningsklassen som var också en LA gick det inte alls bra.. Hon var dum i trekombinationen, fast det var MÅNGA topp ponnys som stannade ut sig där. Så man kan ju tänka lite positvt iaf, fast det inte var något bra med det.
I lagklassen (LA) så kändes allt sådär superbra igen. Trots ett nedslag och ett stopp på trippelbarren så var jag så nöjd för det var ingen lätt bana. Det kanske ni ser på filmen.
Sen bärde det av mot självaste ÖLAND :D På ölandshoppet. Där var det verkligen elitponnys. Hård konkurrens och det märktes av. Det var många ryttare som ville stå på prispallen. Men det var många som misslyckades och många som lyckades.
Jag valde att tävla 2 klasser om dagen. En LC på lördagen som uppvärmning. Det gick hyffsat bra, en sån känsla att tävla på en sån fin gräsbanan med så fina hinder! Fick ett nedslag i fas 2 men i andra klassen som var en LB kändes det skit. Alltså ärligt, hon var seg men vi kom runt iallafall. Fast det blev inte godkänt.
På söndagen hoppade jag en LB som första klass. Det blev några fel i omhoppningen men jag var väldigt nöjd ändå. I LA:n däremot så nollade vi! Good feeling man får när speakern säger "Och hon blev felfri med tiden (blabla) och går upp i ledningen!"
I min 4:e LA nollade vi, Magic och jag. För er kanske det inte så stort men för mig och Magic är detta historiskt stort.
Var i ledningen tills en av dom sista ryttarna. Hon slog mig men att komma 2:a var en vinst ändå!
Efter Öland blev det några klasser mer den sommaren, men dom gick så dåligt så jag vill bara glömma dom.
Solsta hoppet. Ena dagen spöregnade det och det gick väldigt bra ändå :)
Andra dagen i första klassen red jag nog den ritten som jag är en av dom jag är mest stolt över. Hon svängde på en 5-öring och vi kom 3:a. Glad chey! Dock i LA:n ramlade jag av.. 
Dagen före detta hade jag tävlat på Kumla RK men det hade gått så dåligt så jag valde att efteranmäla mig till en Lokal hopptävling på Eda den 4:e september.
Bara jag fick en bra känsla lovade jag mig själv, och oj vad bra känsla jag fick! Dock i LBn så stannade hon på ett men det var mitt fel eftersom hon såg inte hindret.
Efter detta blev det ingen tävling för mig på en månad. Magic behandlades och kollades samt masserades  eftersom hon hade problem med vänstersidan. Under tiden hann jag utvecklas mer med Peppi som jag hade haft i ca 2 månader då.

Men den 9 okt åkte vi till Sörmons RK och tävlade 2 klasser där. I LC:n kom jag 3:a och i LB:n petade hon ett men jag var väldigt nöjd ändå. Vänstersidan var okej och det kändes bra.
Banhoppningsträning med Peppi. Ja ni ser hur det gick på filmen. SUPER!
Han var inte tittig alls och hoppade första gången på helt okända hinder.
Första vinsten för mig och Magz :D Nööööööjd.
Men konstigt nog är jag stoltare över LA:n på Öland. INGET slår det! Ett mål man kämpat med så länge, och så lyckas man! Nej, den känslan slår inget. Inte ens första vinsten. Men att galoppera först på ärevarv det slår ärevarvet på Öland iallafall ;)
Sen åkte vi till Skultorp som ligger precis vid Grevagårdens anläggning. Det gick inte bra där ..
Sista tävlingen avslutade jag med flaggan i topp!
LB:n nollade jag - dubbelnollade.
Visst var det lite stressigt men jag var nöjd att komma runt iallafall.
Ja, detta var mitt tävlingsår. Fick en bra känsla på många tävlingar, men på många tävlingar sjönk vårat självförtroende också. Men nu är det 2012 och då blir det att tävla 2 hästar, 2 C-ponnys :D
Tagga Öland 2012!!

Postat av: Elin

Synd att man inte kan se videosarna :((

2012-01-01 @ 12:56:09
URL: http://elinahlander.bloggplatsen.se
Postat av: Jonna

Kan du inte prova att länka till dom? :P

2012-01-04 @ 11:26:17

Kommentera inlägget här!

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0